Op deze vraag & antwoord pagina vindt u onder andere informatie over het registreren, verhuizen, beeindigen van een domeinnaam en/of hosting. Ook voor een beknopte handleiding van het Admin pakket en de instellingen van e-mail kunt u op deze pagina terecht.

Indien uw vraag niet wordt beantwoord kunt u contact met ons opnemen.

Een e-mailaccount toevoegen

Voordat u een e-mail account kunt instellen op uw apparaat, moet u er zeker van zijn dat de account bestaat op serverniveau. Een uitleg over het toevoegen van een e-mailaccount op serverniveau vindt u op deze pagina bij de uitleg over Direct Admin. Vervolgens kunt u de account instellen op uw apparaat. De wijze en volgorde waarop u uw gegevens invoert verschilt per e-mailprogramma, in grote lijnen gaat het om de onderstaande stappen.

Belangrijk: e-mailprogramma’s werken vaak met een wizard voor het instellen van een mailaccount, maar wij raden aan om te kiezen voor een handmatige configuratie. Op deze manier heeft u meer controle en voorkomt u dat het programma automatisch gegevens voor u gaat invullen die waarschijnlijk toch niet werken.

  • Type account
    Maak uw keuze tussen POP3 of IMAP.
  • Gebruikersgegevens
    • Naam: deze naam krijgen personen te zien als ze een e-mail van u ontvangen. U kunt deze naam zelf bepalen.
    • E-mailadres: voer uw e-mailadres in
  • Servergegevens
    • Inkomende e-mail (POP3): dit is de naam van de server van uw domeinnaam, dus: mail.uwdomeinnaam.nl. Voor alle duidelijkheid, onze server heet mail.nlstijl-hosting.nl. Indien uw e-mailadres een .com is dient het volgende te worden ingevuld mail.uwdomeinnaam.com
    • Server voor uitgaande e-mail (SMTP): dit is de naam van de server van uw internetprovider *. Deze gegevens ontvangt u van hen op het moment dat u een internetabonnement afsluit. Enkele voorbeelden van internetproviders:
      Ziggo >> smtp.ziggo.nl
      Planet >> mail.planet.nl
      Het Net >> mail.hetnet.nl* U kunt voor uitgaande e-mail ook gebruikmaken van onze mailserver. In dat geval voert u hetzelfde in als bij Inkomende e-mail. Bij de extra instellingen van uw account geeft u vervolgens aan (meestal d.m.v. een vinkje) dat voor de server voor de uitgaande mail verificatie is vereist en dat hiervoor dezelfde instellingen kunnen worden gebruikt als voor inkomende e-mail. Bij Outlook kunt u deze instellingen vinden bij meer instellingen >> server voor uitgaande mail.
  • Aanmeldingsgegevens
    • Gebruikersnaam: Voer uw volledige e-mailadres in(of uw gebruikersnaam als het gaat om de hoofd e-mailaccount).
    • Wachtwoord: Voer het wachtwoord in dat u zelf heeft aangemaakt of heeft verkregen van NL Stijl Hosting.

Wij krijgen regelmatig vragen van klanten die gebruikmaken van Apple Mail en problemen hebben met het instellen van een mailaccount. In de meeste gevallen gaat het om meldingen als “Identiteit van ‘mail.uwdomeinnaam.nl’ niet kan worden gecontroleerd” en/of “Het certificaat voor deze server is ongeldig”. Indien u de benodigde stappen heeft doorlopen, maar dergelijke meldingen ontvangt, moet u 2 aanpassingen doen in uw voorkeuren:

  • Inkomende server
    Bij de tab geavanceerd staat ‘accountinstellingen automatisch detecteren’ aangevinkt. Die optie moet worden uitgevinkt. Hetzelfde geldt voor ‘gebruik SSL’, te vinden op dezelfde pagina.
  • Uitgaande server
    Deze aanpassing geldt alleen indien u gebruikmaakt van onze mailserver voor het versturen van e-mail en niet die van uw internetprovider. Bij de tab accountinformatie klikt u bij ‘server voor uitgaande mail (SMTP)’ op ‘wijzig SMTP-serverlijst’. Selecteer eerst de server die betrekking heeft op uw domeinnaam. Vervolgens zorgt u ervoor dat ook hier de opties ‘accountinstellingen automatisch detecteren’ en ‘gebruik SSL’ staan uitgevinkt.

 

Standaard wordt een mailaccount geleverd zonder SSL certificaat. Dat betekent niet dat de account niet beveiligd is, er is tenslotte een beveiliging met wachtwoord. Zorg er dan ook voor dat u een sterk wachtwoord kiest.

SSL en de opvolger TLS (Transport Layer Security) zijn protocollen voor het creëren van een versleutelde verbinding tussen een webserver en een internetbrowser. Deze verbinding verzekert dat alle gegevens, die tussen de webserver en browser worden verstuurd, geheim blijven voor buitenstaanders en niet gestolen kunnen worden. SSL is een standaard die met name wordt gebruikt voor het beveiligen van online transacties door persoonlijke informatie, zoals creditcard- en adresgegevens, te versleutelen. Indien gewenst kunt u een SSL certificaat bij ons aanvragen, wij informeren u over de kosten.

Bij het toevoegen van een account zal u e-mailprogramma vragen wat voor type account u wilt installeren. We onderscheiden 2 type accounts:

  • POP3 account
    Bij een POP3 account wordt de e-mail opgeslagen op het apparaat waarmee u de mail ophaalt. De voordelen: ontvangen mails nemen geen ruimte meer in op de server. En u kunt alle ontvangen e-mails ook offline lezen. De nadelen: U dient zelf zorg te dragen voor backups van reeds ontvangen e-mails. En u kunt maar op 1 apparaat e-mail ophalen. Voor dit laatste probleem is een oplossing, die u hier kunt lezen.
  • IMAP account
    Bij een IMAP account blijven alle e-mails op de server staan, waar dagelijks een backup door ons van wordt gemaakt. De voordelen: u hoeft zelf geen backups te maken van uw e-mails. En u kunt uw e-mails lezen op meerdere apparaten, zoals uw vaste computer, uw laptop en uw mobile. De nadelen: de mailbox van uw server zal snel in omvang toenemen. Op het moment dat uw hostingpakket vol zit bent u dan genoodzaakt een groter pakket af te nemen. IMAP gebruiken bij een Medium hosting is dan ook niet zinvol. Een ander nadeel is dat u altijd internetverbinding nodig heeft om uw e-mails te kunnen lezen.

Voor zowel de inkomende als de uitgaande server wordt gebruikgemaakt van een serverpoort. Vaak zijn deze nummers automatisch op de juiste wijze ingevuld door uw mailprogramma, maar omdat u afhankelijk bent van uw internetprovider is het aan te raden deze gegevens te controleren op het moment dat uw account niet werkt. Of als u bijvoorbeeld alleen maar e-mail kunt ontvangen. Bij outlook vindt u deze instellingen bij meer instellingen >> geavanceerd.

Zonder SSL

  • Inkomende mailserver
    POP3 account: 110
    IMAP acount: 143
  • Uitgaande mailserver
    Afhankelijk van uw internetprovider, maar in de meeste gevallen: 587 of 25


Met SSL

  • Inkomende mailserver
    POP3 account: 995
    IMAP acount: 993
  • Uitgaande mailserver
    POP3 account: 465
    IMAP acount: 465

Als u met een POP3 account uw e-mails toch op meerdere apparaten wilt ophalen, dan kunt u de optie ‘een kopie van berichten op de server achterlaten’ aanvinken bij de extra instellingen. U kunt zelf aangeven na hoeveel dagen de e-mail automatisch van de server verwijderd worden, bijvoorbeeld na 30 dagen. Van belang is dat u deze optie aanvinkt op ieder apparaat waar de account wordt geïnstalleerd, anders werkt het niet.

Een groot voordeel van deze methode is dat u uw e-mail toch kunt lezen op al uw apparaten, zonder dat uw mailbox server vol komt te zitten. Ideaal als u wilt voorkomen om in de toekomst een groter hostingpakket te moeten afnemen. Een nadeel is dat u zelf zorg dient te dragen voor backups van reeds ontvangen e-mails.

Uitleg Direct Admin

NL Stijl Hosting maakt gebruik van Direct Admin voor het beheer van uw hostingpakket. De functies van dit pakket zijn dermate uitgebreid dat wij een aantal handige functies voor u hebben opgesomd, o.a. het bekijken van statistieken en het instellen van e-mail.

Heeft u vragen over overige functies van het systeem dan kunt u de helpfunctie raadplegen die u kunt vinden in het hoofdmenu van het DirectAdmin pakket. U kunt uw vraag ook stellen aan NL Stijl Hosting door gebruik te maken van het formulier op de website, wij nemen in dat geval zo spoedig mogelijk contact met u op.

Wij verzoeken u vriendelijk om wijzigingen in het systeem met zorg door te voeren. Indien u niet zeker weet waar een functie voor wordt gebruikt raden we u aan om contact op te nemen met NL Stijl.

Typ in de adresbalk van uw browser uw domeinnaam in inclusief https:// gevolgd door: 2222 dus: https://www.uwdomeinnaam.nl:2222

U komt terecht op de onderstaande inlogpagina, waar u uw verkregen gebruikersnaam en wachtwoord invoert. Druk vervolgens op Login.

img_inlog

Om de statistieken van uw website te bekijken voert u de volgende handelingen uit:

  • Log in op het controlpanel
  • Klik in het menu Your account op Site Summary / Statistics / Logs
  • Onder de tweede donkerblauwe lijn vindt u uw domeinnaam, als u hierop klikt komt u terecht bij de statistieken.
  • U kunt de pagina opslaan bij uw favorieten. Bij een volgend bezoek komt u na inloggen onmiddelijk terecht op de statistiekenpagina.

Bij het bekijken van de statistieken onderscheiden we de volgende termen:

  • Hits
    Elk bestand dat door de webserver wordt opgevraagd, telt als een hit. Als een webpagina met drie plaatjes wordt opgevraagd, genereert dat vier hits. (de pagina + de 3 plaatjes) Een enkele bezoeker kan zodoende vele hits genereren. Het aantal hits zegt dus niet direct iets over het aantal bezoekers.
  • Files
    Dit zijn het aantal bestanden dat is opgevraagd van uw website.
  • Pages
    Dit zijn het aantal pagina’s die zijn opgevraagd van uw website. Een page is een webpagina in totaal. In het algemeen wordt elk HTML document of alles wat een HTML document genereert, beschouwd als een “page”. Dit is dus exclusief alle andere dingen die er in een document staan, zoals grafische afbeeldingen, audio clips, etc. Dit getal representeert slechts het aantal page-verzoeken en bevat niet datgene wat in het document staat. Wat een zogenaamde page werkelijk inhoudt verschilt van server tot server. De standaard actie is om alles met de extensie ‘.htm’, ‘.html’ of ‘.cgi’ te beschouwen als een page. Veel sites gebruiken echter andere extensies, zoals ‘.phtml’, ‘.php3’ en ‘.pl’ voor pages.
  • Visits
    Dit zijn het aantal unieke bezoekers die op uw website bezocht hebben. (hieronder ook eventueel webrobots van zoekmachines, controleprogramma’s etc.) Iedere keer wanneer er een verzoek is gedaan op de server vanaf een bepaald IP adres, wordt de hoeveelheid tijd sinds een vorig verzoek berekend (als dat verzoek er is geweest). Als het tijdsverschil groter is dan een vooraf ingestelde ‘visit timeout’ waarde (of nog nooit een verzoek is gedaan), wordt het beschouwd als een nieuwe bezoeker en wordt dit totaal vermeerderd (zowel voor de site, als het IP adres). De standaard timeout value is 30 minuten, dus als een gebruiker uw website bezoekt om 14:00 ’s middags en dit nogmaals doet om 18:00 uur, worden er twee ‘visits’ geregistreerd.
  • Sites
    Ieder verzoek dat wordt gedaan op de server komt van een unieke site, waarnaar kan worden verwezen met behulp van een naam of uiteindelijk een IP adres. Het getal bij sites toont hoeveel unieke IP adressen een verzoek op de server hebben gedaan tijdens de periode van het rapport.
  • KBytes
    Dit is de datatraffic van uw website. Dit gaat per aantal KiloBytes. Bijvoorbeeld: er staat voor de maand juni 6257649. Dit moet u lezen als 6.257.649 Kilobytes (oftewel 6,2 Gigabyte).

U heeft hierbij 2 mogelijkheden:

  • Gebruik een FTP-programma
    Maak verbinding met ftp.uwdomeinnaam.nl en voer uw gebruikersnaam en wachtwoord in. Voorheen was het ook mogelijk om de adresbalk van uw browser te gebruiken om toegang te krijgen, maar voortaan gebruikt u de adresbalk van ‘Deze computer’ of ‘(Windows)verkenner’.
  • Gebruik de ingebouwde Filemanager
    Het is ook mogelijk om de ingebouwde filemanager te gebruiken. Die vindt u door in te loggen op het controlpanel, klik vervolgens op de button ‘filemanager’ onderaan het eerste menu. Om pagina’s te uploaden kiest u voor de directory public_html/.
  • Log in op het controlpanel
  • Klik in het menu e-mail management op E-mail accounts
  • Klik op create mail account en voer de volgende velden in:
  • Username: gewenst e-mailadres
  • Enter Password: Een wachtwoord met letters en cijfers is het meest veilig
  • Re-enter Password: Herhaal het wachtwoord
  • Klik op Create
  • De e-mailaccount is aangemaakt.

Volg de onderstaande stappen om uw e-mailaccount te wijzigen of verwijderen:

  • Log in op het controlpanel
  • Klik in het menu e-mail management op E-mail accounts
  • Gebruik de Select kolom om een account aan te vinken
  • Klik op Delete om de gevinkte account te verwijderen
  • Klik op Empty om de gevinkte account te legen. Aan te raden is om uw e-mailbox niet hier te legen maar vanuit de webmail.

U kunt het principe van webmail vergelijken met een Gmail account. Met webmail kunt u op iedere computer met toegang tot het internet gebruikmaken van uw e-mailaccount.

Gebruik webmail op iedere computer met toegang tot het internet op de volgende wijze:

  • Typ in de adresbalk van uw browser uw domeinnaam in met de toevoeging /webmail dus: www.uwdomeinnaam.nl/webmail
  • Voer de volgende velden in: Gebruikersnaam en wachtwoord
  • Klik op Aanmelden
  • Klik op Nieuw bericht om berichten te versturen en op Inbox voor een overzicht van binnengekomen berichten.
  • Heeft u vragen over overige functies van het webmailprogramma dan kunt u ze aan ons stellen.

Vacation messages worden o.a. gebruikt op vakantiedagen. U kunt het bericht zelf in uw controlpanel instellen.

  • Log in op het controlpanel
  • Klik in het menu e-mail management op Vacation Messages
  • Klik op Set Vacation Message
  • Geef bij Vacation Account aan voor welk e-mailadres het bericht geldt
  • Bij Vacation Message bepaalt u zelf de inhoud van het bericht
  • U kunt bij Vacation Start: / Vacation End: aangeven van en tot wanneer het bericht automatisch binnenkomende e-mails beantwoordt. Alle e-mails die worden verstuurd tijdens uw afwezigheid komen gewoon op uw mailaccount binnen.
  • Klik op create en uw antwoordbericht is ingesteld.
  • Log in op het controlpanel
  • In het menu van Vacation Messages vindt u een overzicht van ingestelde berichten
  • Klik op modify om een Vacation Message aan te passen
  • Om een bericht te verwijderen selecteert u er een of meerdere bij select en drukt u vervolgens op Delete Selected
  • De vacation message(s) is(zijn) verwijderd.

Opmerking: Een Vacation Message wordt na de geselecteerde ”Vacation end” datum automatisch verwijderd.

Registreren/verhuizen/beëindigen van een domeinnaam

Controleer de beschikbaarheid van uw domeinnaam. Indien beschikbaar kunt u de domeinnaam meteen bestellen.

Op het moment dat een domeinnaam is geregistreerd wordt deze verwezen naar een website. U heeft hierbij 2 mogelijkheden, namelijk:

  • Een domeinnaam koppelen aan een NL Stijl Hostingpakket
    De website wordt gehost op onze server. Om een website te kunnen plaatsen en om gebruik te maken van e-mail heeft u hostingruimte nodig, kies daarom het hostingpakket wat bij u past.
  • Een domeinnaam doorverwijzen
    U kunt de domeinnaam doorverwijzen naar een reeds bestaande website. Deze website kan bij NL Stijl zijn ondergebracht op de server, maar het is ook mogelijk dat u een website heeft draaien op de ruimte die u heeft van uw internetprovider.

Voor alle domeinnamen geldt dat alvorens de verhuizing in gang wordt gezet de huidige deelnemer (de hostingprovider) schriftelijk of per e-mail op de hoogte moet worden gesteld van de verhuizing.

Tegenwoordig kunnen de meeste domeinnamen worden verhuisd met een zogenaamde authorisatiecode. Deze code, in het geval van een .nl domein ‘een verhuistoken’ genoemd, kunt u bij uw huidige hostingprovider opvragen en aanleveren aan de nieuwe hostingprovider. Die zal vervolgens de verhuizing van uw domeinnaam verder regelen.

Indien u de houdergegevens van een domeinnaam wilt wijzigen stuurt u ons een e-mail vanuit de betreffende account (bijv. info@uwdomeinnaam.nl) met daarin de huidige en de nieuwe houdergegevens, bestaande uit:

  • (Bedrijfs)Naam
  • Adres(geen postbus)
  • Postcode en Woonplaats
  • Telefoonnummer

In verband met een stilzwijgende verlenging van 1 jaar dient u bij NL Stijl Hosting minimaal 7 dagen voor de datum van registratie/verlenging door te geven dat een domeinnaam en/of hosting wordt opgeheven. Dit geldt voor alle domeinnaam extensies(.nl, .com, .eu enz.).